Herstel van het wegdek - Grabiszyńska Street - Wroclaw, Polen

Scheurpreventie

Herstel van het wegdek - Grabiszyńska Street - Wroclaw, Polen

De Grabiszynska straat is een van de belangrijkste in- en uitvalswegen naar de stad Wroclaw in het zuidwesten van Polen. Door het dagelijkse pendelverkeer en de wisselende omstandigheden met koude winters en warme zomers staat de weg bloot aan allerlei factoren die gemakkelijk schade aan het wegdek kunnen veroorzaken. Voordat de structuur van het wegennet van de stad werd gewijzigd, werd de weg blootgesteld aan grote verkeersvolumes, met een aanzienlijk aandeel zwaar verkeer, aangezien het een van de belangrijkste routes naar en vanuit de stad is.

Onderwerp 
Herstel van het wegdek
Object 
Grabiszyńska Street
Stad 
Wroclaw
Staat 
Silezië
Land 
Polen
Datum 
2003

Situatie

In 2003 besloot de stad de weg, die bestond uit historische kasseien van 9 x 11 cm, opnieuw in gebruik te nemen. Het leggen van een gladde asfaltstructuur over kasseien heeft vele voordelen voor de weggebruiker, waaronder een comfortabelere rit en een grotere verkeersveiligheid.

Het leggen van asfalt over straatstenen kan echter snel leiden tot problemen met scheurvorming in de deklaag als gevolg van mogelijke verschillen in beweging en hechtingsproblemen tussen de asfaltverharding en de straatstenen ondergrond. Naast deze uitdaging was de tijd bijzonder kritisch voor elke geplande wegrenovatie, vanwege het grote pendelverkeer op weekdagen en de tramlijn die er doorheen loopt. De wegafsluitingen moesten worden beperkt en de verstoring moest tot een minimum worden beperkt.

Oplossing

Wegens de bestaande hoogtebeperkingen (drainage, technische weginfrastructuur, enz.) was het de bedoeling de straatstenen slechts te bedekken met een 2,5 cm dikke laag SMA-asfalt met hoge weerstand. Ter voorbereiding van de werkzaamheden werd slechts ongeveer 50% van het oppervlak geëgaliseerd met een egalisatielaag. Delen van de weg waren ernstig beschadigd tijdens de overstromingen van 1997, hoewel de trottoirs op sommige plaatsen nog in goede staat waren. Als deklaag werd een speciaal gemengde dunne deklaag, vergelijkbaar met SMA, van slechts 2,5 cm aangebracht. De oplossing werd beschouwd als een "risico", vanwege de beperkte laagdikte van de deklaag. De aannemer bood slechts een servicegarantie van 6 maanden voor de levensduur van de weg na installatie.

Op aanbeveling van S&P besloot de eigenaar van de weg de rem- en stopzones voor de verkeerslichten te versterken met S&P Carbophalt® G. Op deze specifieke plaatsen is wapening aangebracht om de schuifkrachten en puntbelastingen tegen te gaan die in de dunne asfaltlaag worden aangebracht door het vertragende, remmende en optrekkende verkeer. De koolstofvezels met hoge treksterkte in S&P Carbophalt® G zijn hiervoor bijzonder geschikt, omdat zij zelfs bij de laagste rek (>1,5%) aanzienlijke krachten kunnen opnemen en deze in de verbinding met het omringende asfalt kunnen verankeren.

Follow-up van het project

In de volgende jaren bleef S&P de toestand van de weg controleren. De aandacht ging niet alleen uit naar de gebieden waar de S&P Carbophalt® G was aangebracht, maar ook naar de gebieden waar geen asfaltwapening aanwezig was. Tijdens de follow-up van het project bleek dat de gebieden met S&P-wapening het uitstekend deden en dat de weg in goede staat bleef, terwijl de gebieden zonder wapening snel te kampen kregen met buitensporige scheuren en schade.

De onderstaande foto's illustreren en bevestigen de prestaties van de S&P-wapening in vergelijking met de wegvakken waar geen versterking aanwezig was. De met S&P versterkte oppervlakken bereikten een levensduur die ten minste driemaal hoger lag dan die van de onversterkte oppervlakken, ondanks de toegenomen belastingen en eisen in de kruisingsgebieden. Pas in 2011, 8 jaar na de bouw, werd de eerste schade aan de versterkte gebieden zichtbaar. Als men dit vergelijkt met de 6 maanden die de aannemer had voorzien als levensduur van de onversterkte oppervlakken, worden de prestaties van S&P Carbophalt® G in deze toepassing meer dan duidelijk.

Materiaal

S&P Carbophalt® G

S&P Carbophalt® G bestaat uit koolstof- en glasvezelstrengen die 100% geïmpregneerd zijn met bitumen. De knoopvrije grid maakt het mogelijk bochten te leggen en het net aan te passen aan de ondergrond of de oppervlaktestructuur ervan. Het aggregaat van de nieuwe asfaltlagen kan tussen de strengen dringen, en deze in elkaar grijpende verbinding resulteert in een zeer hoge hechting tussen de lagen. Op die manier worden de vezels optimaal met elkaar verbonden en kunnen zij de trekkrachten die scheuren veroorzaken doeltreffend opvangen. Dit voorkomt effectief de weerkaatsing van scheuren van de bestaande bestrating in de nieuwe asfaltlagen en de daaruit voortvloeiende schade. De versterking verhoogt ook de algemene stijfheid van het systeem en voorkomt zo toekomstige spanningsscheuren.

Fotogalerij

  • September 2003 - De weg werd aangelegd met straatstenen alvorens opnieuw te worden geasfalteerd.

  • September 2003 - Installatie van S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installatie van S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installatie van S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installatie van S&P Carbophalt® G

  • September 2003 - Installatie van S&P Carbophalt® G tot net voor de kruising

  • Februari 2006 - Schade aan het wegdek in een gebied waar geen S&P-wapening was geïnstalleerd.

  • April 2008 - Schade aan het wegdek in een gebied waar geen S&P-wapning was geïnstalleerd, maar het wegdek na de scheurvorming is in goede staat in het gebied waar het S&P Carbophalt® G aanwezig is.

  • April 2008 - Weg in zeer goede staat in het gebied waar S&P Carbophalt® G aanwezig is.

  • Vergelijking van hetzelfde weggedeelte waar de lijn duidelijk aangeeft waar de S&P-wapening is aangebracht.

  • November 2009 - Het wegdek waar de S&P Carbophalt® G onder ligt, bleef in uitstekende staat.

  • November 2011 - 8 jaar na de renovatie zijn de eerste tekenen van schade op het weggedeelte waar de S&P-wapening aanwezig was en de dunheid van de deklaag duidelijk zichtbaar.

Service

Contactpersoon

Verantwoordelijke S&P kantoor

U bent hier

    Contact

    • Nederland

      S&P Reinforcement Benelux BV - Warehouse Locatie

      Hoofdweg 6-B
      1424PH De Kwakel

      Telefoon 
      +31 297 367674

    Legal info

    Legal info

    • Over Simpson Strong-Tie®

      Sinds 2012 is S&P een onderdeel van Simpson Strong-Tie, een internationaal bouwproductenbedrijf met hoofdvestiging in Californië met verschillende vestigingen in heel Europa.

      Het bedrijf zet zich in voor het succes van zijn klanten en biedt de hoogste product- en servicekwaliteit, van ontwikkeling tot ondersteuning ter plaatse.

    SIMPSON Strong-Tie